SITI HINDUN

Rasulullah saw menikah dengan ummu salamah janda abdullah bin abdul-asad. Bekas suaminya itu termasuk barisan muslimin terdahulu (orang-orang pertama memeluk islam) dan turut berhijrah ke Habasyah. Isterinya (hindun) turut serta berhijrah untuk menyelamatkan agamanya.sementara itu ia memperoleh anak, yang diberi nama salamah. Suaminya mati syahid, gugur di medan perang uhud. Maka tinggallah hindun seorang diri dengan empat anaknya tanpa ada yang menjamin dan menanggung kehidupan mereka. Rasullah saw tidak melihat suatu jalan untuk melipur hati janda itu dan menanggung kehidupannya dan kehidupan anak-anaknya, selain mengawini dia. Tatkala nabi saw meminangnya, ia meminta maaf dan berkata: “saya sudah berusia lanjut dan ibu dari anak-anak yatim, dan pula saya suka cemburu.”

Rasullah saw menjawab keterangannya itu dengan mengutus orang kepadanya untuk menyampaikan jawapan beliau: “adapun yang bersangkutan dengan anak-anak yatim itu, aku menanggung kehidupan mereka, dan dalam pada itu aku akan berdo’a kepada Allah, semoga allah menghilangkan kecemburuan dari hatimu. Rasullah saw tidak memperdulikan usia hindun. Beliau menikah dengan dia, setelah ia menyatakan persetujuannya. Beliau memikul atas dirinya untuk mengasuh dan mendidik anak-anak hindun yang yatim-yatim itu yang memperoleh tempat luas di hati rasullah saw sehingga mereka tidak merasakan kehilangan ayah mereka, sebab rasul saw telah mengganti ayah mereka dengan seorang ayah yang lebih kasih sayang kepada mereka dari ayah mereka sendiri.

Pada Ummul-mukminin Ummu Salamah r.a telah bersatu kemuliaan asal keturunan, kehidupan rumah tangga yang terhormat dan keawalannya dalam memeluk Islam, ditambah dengan suatu keutamaan lain, iaitu kebaikan fikirannya. Cukuplah sebagai bukti bagi kita atas kebenaran hal ini bahawasanya Nabi saw sering meminta pendapatnya tentang sesuatu masalah yang memperhatikan beliau berkenaan dengan suatu urusan keum muslimin, dan apa yang ia berikan kepada Nabi saw sebagai pendapat. Hal ini terjadi pada peristiwa ‘Persetujuan Hudaibiah’. Kaum m uslimin sangat tersinggung perasaan mereka kerana persetujuan dengan kaum musyrikin itu, yang di dalamnya tercantum mengadakan genjatan senjata selama sepuluh tahun dengan syarat-syarat yang diajukan oleh kaum musyrikin, oleh kaum muslimin dipandang sebagai merugikan hak-hak mereka,padahal mereka ketika itu berada pada puncak kebesarannya. Sebagai akibat daripada kekecewaan mereka itu, mereka berlamban-lamban dalam melaksanakan perintah Rasulullah saw.

Tatkala beliau memerintahkan kepada mereka supaya mereka mencukur atau memotong rambut kepala, untuk kembali ke Madinah. Tiada seorang pun dari mereka mematuhi perintah Nabi saw. Beliau lalu masuk kepada isteri beliau, Ummu Salamah meringkas masalah itu ia menasihatkan beliau untuk keluar dan mencukur rambutnya di hadapan mereka. Ia memastikan bahawa mereka (bila melihat perbuatan Nabi saw) tidak ragu-ragu akan mengikuti jejak beliau, sebab mereka akan mematuhi bahawa hal itu sudah menjadi suatu perintah yang harus dilaksanakan tidak dapat dielakkan lagi. Dan nyatalah hasilnya, sebab begitu Rasulullah saw keluar dan menyuruh pemotong rambut mencukur kepalanya, berduyun-duyunlah mereka mengikuti perbuatan Rasulullah saw. Hal itu adalah nasihat Ummul-mukminin. Ummu Salamah r.a

0 comments:


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.