Satu-satunya isteri Nabi yang masih gadis, ketika dinikahi Nabi. Putri sahabat Nabi, Abu Bakar ash-Shiddiq ini dilahirkan 8 atau 9 tahun sebelum Hijrah. Menikah berumur 6 tahun, namun baru 3 kemudian hidup serumah dengan Nabi.
Setelah Khadijah, Aisyahlah isteri yang paling dekat dengan Nabi. Cantik dan cerdas, begitu penampilannya. Karena kedekatan dan kecerdasannya itu, setelah Nabi wafat, banyak hadith yang ia riwayatkan. Terutama soal wanita dan keluarga. Ada 1.210 hadith yang diriwayatkan Aisyah, di antaranya 228 terdapat dalam hadith shahih Bukhari.
Selama mendampingi Nabi, Aisyah pernah dilanda fitnah hebat. Ceritanya, pada peperangan melawan Bani Mustaliq, berdasarkan undian di antara isteri-isteri Nabi, Aisyah terpilih mendampingi Nabi. Dalam perjalanan pulang, rombongan istirahat pada suatu tempat Aisyah turun dari sekedupnya (sejenis pelana yang beratap di atas punuk unta), karena ada keperluan. Kemudian kembali. Tetapi ada yang ketinggalan, ia kembali lagi untuk mencarinya. Sementara itu, rombongan berangkat dengan perkiraan bahwa Aisyah sudah ada di sekedupnya. Aisyah tertinggal.Ia dinikahi oleh Rasulullah saw sedang ia masih perawan. Ia ialah seorang perawan satu-satunya di antara semua isteri Rasulullah saw yang suci. Rasulullah saw tidak kawin dengan seorang perawan selain Aisyah r.a. Aisyah adalah yang tercerdas dan yang paling hafal (akan sabda-sabda rasul) di antara para Ummul-Mukminin, bahkan ia lebih alim daripada kebanyakan sahabat. Banyak dari ulama-ulama di antara sahabat-sahabat besar Nabi datang bertanya kepadanya tentang beberapa hukum yang tidak dapat mereka pecahkan, maka Aisyah memecahkan bagi mereka.
Diriwayatkan dari Abu Musa Al-Asy-‘ari bahawasanya ia berkata: ‘Tidak ada satu Hadith yang menjadi masalah bagi kami, para sahabat Rasulullah saw, melainkan kami mendapatkan pada Aisyah pengetahuan tentangnya.’
Urwah bin Zubair berkata: “Aku tidak pernah melihat seorang wanita yang lebih alim (berpengetahuan) tentang ilmu pengetahuan fikah dan syair daripada Aisyah.”
Tidak menghairankan inilah kitab-kitab Hadith menyaksikan akan luasnya ilmu dan matangnya akal fikiran Aisyah. Tidak pernah seorang pun rijal Hadith meriwayatkan dalam Shahih lebih banyak daripada yang diriwayatkan dari Aisyah, kecuali dua orang iaitu Abu Hurairah dan Ibn Umar.
Rasulullah saw menyintai Aisyah lebih dari menyintai isteri-isterinya yang lain, sekalipun demikian, beliau berlaku adil dalam membahagi waktu diantara para isteri beliau dan beliau berkata: “Ya Allah inilah upayaku yang aku mampu mengerjakannya. Maka janganlah Engkau menghukum aku tentang hal yang diluar kemampuanku.”
Setelah ayat ‘tak-yir’ turun, iaitu ayat tentang kebebasan memilih bagi isteri-isteri Nabi, dalam ayat mana Nabi diperintahkan supaya beliau mempersilakan isteri-isterinya memilih. Rasulullah saw memulai dengan Aisyah. Beliau bertanyakan kepadanya: ‘Aku menyampaikan kepadamu suatu hal, jangan terburu-buru memutuskannya sebelum kamu berunding dengan kedua orang tuamu.’ Berkata Aisyah: ‘Kiranya Rasulullah saw telah mengetahui bahawa kedua orang tuaku tidak akan menyuruh aku bercerai dengan beliau.’ Kemudian Rasulullah saw membacakan kepada Aisyah firman Allah:
Maksudnya:
“Wahai Nabi, Katakanlah kepada isteri-isterimu: "Sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya Aku berikan kepada kamu pemberian Mut'ah (sagu hati), dan Aku lepaskan kamu Dengan cara yang sebaik-baiknya. "Dan sekiranya kamu semua mahukan (keredaan) Allah dan RasulNya serta (Nikmat kemewahan) di negeri akhirat maka Sesungguhnya Allah menyediakan bagi orang-orang yang berbuat baik di antara kamu: pahala yang besar".
(surah al-Ahzab :28-29)

Sesungguhnya hubungan kekeluargaan antara Rasulullah saw dan Abu Bakr Ash-Shiddiq, sehubungan dengan perkahwinan Rasulullah saw dengan Aisyah, puteri Abu Bakr, merupakan anugerah dan balasan yang terbesar bagi Abu Bakr dalam kehidupan di dunia, serta merupakan jalan untuk penyebaran Sunnah Rasul dan keutamaan –keutamaan beliau dalam kehidupan rumah tangganya dan hukum-hukum syariatnya, terutama hukum-hukum yang bertalian dengan masalah-masalah wanita.

Ketika sahabat Nabi, Safwan bin Buattal menemuinya, Aisyah sudah tertidur. Akhirnya, ia pergi diantar Safwan. Peristiwa ini kemudian dimanfaatkan orang-orang kafir untuk menghantam Nabi. Disebarkan fitnah, Aisyah telah serong. Fitnah ini benar-benar meresahkan ummat. Bahkan Nabi sendiri sempat goyah kepercayaannya pada Aisyah. Sehingga turunlah wahyu surat An Nuur ayat 11. Inti wahyu itu, menegur Nabi dan membenarkan Aisyah.
Aisyah wafat pada malam Selasa, 17 Ramadhan 57 H, dalam usia 66 tahun. Shalat jenazahnya diimami oleh Abu Hurairah dan dimakamkan di Ummahat al-Mukminin di Baqi (sebelah Masjid Madinah) bersama Ummul Mukminin lainnya.

0 comments:


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.